2023-05-17
Czasem pojawia się przekonanie, że różnego rodzaju ubezpieczenia AC i przedłużone gwarancje załatwiają w pełni temat fizycznej troski o drona. Tylko, czy na pewno to wystarczy, żeby uniknąć przykrych niespodzianek?
Bez względu na posiadane „papiery” należy pamiętać o tym, że dron ma swój rozmiar i masę, więc w przypadku awarii stwarza konkretne zagrożenie. Z dbaniem o drona jest podobnie jak z dbaniem o własny samochód. By zachować gwarancję producenta oraz zachować jego sprawność należy dokonywać systematycznych przeglądów. W przypadku starszych aut obowiązkowe są przecież coroczne przeglądy techniczne wykonywane przez autoryzowane stacje diagnostyczne. Zakres zależy oczywiście od wielu czynników, ale każdy wie, że należy dokonywać systematycznego przeglądu swojego auta.
Analogiczne postępować powinniśmy w przypadku dronów. Dla przykładu producent DJI w dokumentacji użytkowania zaleca dokonywanie przeglądów drona co każde 6 miesięcy.
Tylko pytanie, co takiego może się stać? Czy jeśli dron ulegnie awarii, to dlaczego nie wysłać go po prostu do naprawy? Można tak pomyśleć, ale warto zadać sobie jeszcze dodatkowe pytania:
- Co zrobisz, gdy z przyczyn awarii utracisz drona (spadnie i utonie, spadnie w miejscu, w którym nie możemy go znaleźć)? Niestety jest to duży stres związany z niepewnością, gdzie dron spadł i czy zostanie odnaleziony. Prawdopodobnie konieczny będzie też ponowny zakup.
- Co w sytuacji, gdy awaria wystąpi w trakcie realizacji zlecenie dla Twojego klienta? Jakie mogą być koszty zawalenie terminów realizacji projektu? Utraty reputacji?
- Co się stanie, jeśli Twój dron, w wyniku awarii spowoduje szkodę na mieniu lub osobie? Czy chcesz narażać innych ludzi? Czy chcesz wydawać pieniądze na zrekompensowanie szkody lub tracić czas na wyjaśnianie? Czy ubezpieczyciel OC wypłaci odszkodowanie bez wahania?
Nasze wnioski są następujące:
- Przeglądy serwisowe służą zapobieganiu, a nie leczeniu skutków powstałego problemu.
- Systematyczne przeglądy to zupełna podstawa użytkowania dronów.
- Przeglądy serwisowe umożliwiają wykrycie wczesnych oznak awarii, zużycia lub wad, co jest kluczowe dla minimalizowania ryzyka wypadków i utraty kontroli nad dronem.
- Wykonane przeglądy potwierdzone przez profesjonalny serwis mogą być podstawą wypłaty odszkodowania od ubezpieczyciela.
- Posiadanie historii przeglądów drona podnosi także jego wartość na rynku wtórnym i ułatwia jego sprzedaż.
Zatem w pierwszej kolejności zadbaj o systematyczne przeglądy w profesjonalnym serwisie, a w przypadku, gdy budżet na to pozwala, rozważ także inwestycję w ubezpieczenie AC (AeroCasco), czy też wydłużenie gwarancji. Pamiętaj, że jednocześnie zawsze warto mieć ubezpieczenie OC (od odpowiedzialności cywilnej użytkowania bezzałogowych statków powietrznych / dronów).
Chętnie doradzimy w razie dodatkowych pytań oraz wesprzemy Cię w obsłudze serwisowej i wyborze odpowiedniego planu serwisowego.
Zespół PROWEI - prawdopodobnie najlepszy serwis dronów w Polsce i Europie.
Sprawdź nasz serwis
Napisz do nas, a odpowiemy najpóźniej w ciągu 1 dnia roboczego, otrzymasz kopię wysłanej wiadomości:
📞604069281 (7 dni w tygodniu)